Блаженніший Любомир (Гузар): "Якщо матері не благословлять дітей на війну - не буде держави"

 

Україна обов'язково вистоїть у цій війні. Але вона повсякчас у майбутньому має дбати про свою безпеку, бо Росія - імперія, а значить - агресор. І це показала історія.

 

 

Нинішні події на Сході України, як і протистояння між її східною і західною частинами, - це наслідок діяльності наших політиків. 

У Верховну Раду, на зміну неефективній, тій, що скомпрометувала себе, повинні прийти нові люди - професійні, відповідальні, діяльні і чесні. Патріоти.

Такі акценти в інтерв'ю Укрінформу зробив один із моральних авторитетів нації - колишній Глава Української Греко-Католицької Церкви, учасник Ініціативної групи "Першого грудня" Блаженніший Любомир (Гузар).

 

- Блаженніший, у державі - політична та економічна криза. Україна веде війну за свої східні регіони, обстоюючи свою цілісність. При цьому влада робить певні прорахунки. Що, на вашу думку, треба найперше вирішити?

- Мене як громадянина дуже дивує такий факт. Уже більше як місяць тому наш Президент підписав Угоду про асоціацію з ЄС. Тепер стоїть завдання, щоб ми і всі держави Європейського Союзу її ратифікували. Ми всі пам'ятаємо, як минулого року люди дуже сильно зреагували проти того, що Янукович не підписав Угоди, - це стало початком нашого Майдану. Тепер вона підписана, і законодавча гілка влади повинна була б відразу її ратифікувати, бо це для нас вирішальне. А це все ще залишилось у повітрі. Я себе питаю: чому? Чому наші політики, депутати Верховної Ради не рухаються? Мене це дивує. Чому вони не роблять того, що мають робити?

Треба, щоб політики дуже серйозно взялися робити те, що їм належить, і тоді ситуація стане кращою, справи виглядатимуть інакше, незважаючи на дуже великі економічні труднощі. Ті труднощі - не кінець світу.

 

-  Чи вважаєте, що цей парламент здатний ефективно працювати? Чи нам потрібна нова Верховна Рада?

- Зміна осіб у ній є абсолютно конечна. Нема чого себе дурити - нам треба нових людей, нам треба наповнити законодавчу гілку влади тими, хто справді дуже серйозно, відповідально ставиться до своїх завдань.

Прикро, але Верховна Рада, яка все ще діє сьогодні, не виправдала себе належно. Я вважаю, що вона несе відповідальність за багато чого поганого, що сталося. І тому для мене немає найменшого сумніву, що треба кардинально її змінити, як  і систему виборів до Верховної Ради. Бо та, що ми мали  дотепер, -  дуже немудра, несправедлива, навіть фатальна. Треба, щоб кожний депутат ніс особисту відповідальність за те, що робить, безпосередньо перед тими, хто його вибрав.

І думаю, що система призначення на посаду від політичних партій неправильна. Бо кому він відповідає? Нікому. Перед ким він звітує? Ні перед ким. Він благоденствує, робить, що хоче, або робить те, що йому накажуть. Це не є, на мою думку, політики, і тому ми не маємо порядку.

Брак чесності, брак відповідальності не на користь державі. Мусять стати депутатами люди, які є передусім справжніми  політиками, професіоналами, які є порядними, чесними людьми, які є справжніми патріотами і направду думають про добро, благо цілого народу, про його майбутнє.

 

- Про народ. Як нам гармонізувати суспільство - Схід і Захід? Як зменшити градус протистояння?

- Протистояння - це продукт праці наших політиків. Вони нас поволі внутрішньо розкладали, сепарували, ділили на Схід, Захід, Північ, Південь, вмовляли, що України нема, України не треба, що українська мова - вигадка. Розказували байки, що є тільки якась велика вітчизна Росія, в якій ми маємо розплистися.

Протистояння є ані природне, ані конечне. Немає сумніву,  історично беручи, що є свої аспекти життя в західних областях, у східних областях. Але вони не є суттєві і не повинні бути так підкреслювані. Бо і тут, і там такі самі люди, які мають ті самі потреби. Потреби могти нормально жити, хто має сім'ю - достатньо заробити, щоб її прогодувати, щоб мати дах над головою, мати школи для своїх дітей, відповідну медичну опіку і багато іншого. Ми не повинні фантазувати, немов би то якісь інші люди. Чим вони інші? Нічим. Може, трошки мають наголос інший, коли говорять.

А наші політики, кимсь інспіровані, задля якихось користей, цілей, - щоб поділити, щоб послабити наш народ як цілість, - вказували на якісь незначні відмінності, акцентували на них. От дивіться, маємо ніби самозрозумілий, а з іншого боку - цілком не самозрозумілий факт Майдану. І як на цей Майдан дивляться українці з різних її кінців? Чи вони дивляться власними очима, чи хтось їм підказує, як вони мають дивитися? Подумаємо. А як підказує, то хто? Чи не наші політики - або ті, яких ми називаємо політиками, - чи не люди, які мають свій інтерес у тому, щоби ці різні люди не дивилися на світ однаково?..

 

- В Україні частішають випадки батьківських пікетів - матері не хочуть віддавати синів на війну. З іншого боку, боронити вітчизну є святою справою. Як бути?

- Нас, на жаль, готували до того, щоб не мати армії. Ми - велика незалежна держава, а влада працювала в тому напрямку, щоб армії не було, щоб не було зброї, щоб не було відповідно підготовлених вояків. Тому так багато сьогодні людей гине.

Мені розказав чоловік, який розуміється на цьому, що зброя, яку ми маємо, застаріла - вона була актуальна 40 років тому. А що робила наша влада понад 20 років? Чому не підготувала? Чи є на світі держава, яка не має війська? Немає. Кожна держава потребує війська, щоб боронити себе. То тільки в нас, і то влада наша винна в тому, що зараз відбувається. Бо якщо б ми сьогодні мали ефективну армію з відповідною зброєю, з відповідно підготовленими людьми, то не було б такої агресії.

Тепер інша річ - щодо того, що матері протестують. Я вже написав невеличку колонку на цю тему і надіюся, що її опублікують. Це про матерів, які люблять своїх дітей, так люблять, як тільки матері можуть любити. Але якщо ці матері не благословлять своїх дітей на війну, то не буде що робити, не буде держави. Вони мусять зрозуміти: така ситуація в усьому світі, що люди, молодші, старші, більше чи менше кваліфіковані, ідуть на війну - боронити, власне, своїх матерів. І тут інакшого немає виходу. Ми не можемо сказати: нехай воно якось буде, нехай чужі діти йдуть воювати. Усі мають воювати, не тільки якась одна сторона. Усі повинні відповісти на поклик, бо треба боронити свого. Якщо не будемо боронити свого, то не будемо мати нічого.

Знаєте, я виростав, коли була Друга світова війна. І бачив, що війна - це дуже страшна річ. Але нема ради, треба боронитися. Тільки у війні - іншого шляху сьогодні не бачу - ми можемо здобути свою незалежність. Раз є агресія, раз хтось на нас нападає, мусимо боронитися. І, бачите, ми опинилися в дуже поганій ситуації, але якось рятуємося. Подиву гідне, що без належної підготовки, без належної армії, не озброєної так, як треба. І дай Бог, щоб нам це вдалося.

 Але я думаю, що з кожним днем буде йти до кращого, що наша армія буде більш ефективна і зможе краще нас оборонити. Бо без перемоги нема миру. Мир сам від себе, від балаканини не буде. Мир мусить бути встановлений перемогою.

 

- Як на ваш погляд, чи матимемо ми в майбутньому кращі стосунки з Росією? Як швидко це може статися? Нині, ми знаємо, більшість із росіян схвалює агресію Путіна щодо України.

- Чомусь люди не хочуть бачити, що дуже багато десятиліть і століть ці стосунки руйнувалися. Скажімо, що зробив Петро І під Полтавою? Зруйнував Батурин і багато інших речей. Як ставилася царська Росія до України? Стільки десятиліть, чи навіть й століть, Російська імперія - Петро І, Катерина та інші - нищили Україну. Емський указ забороняв у державі українську мову. Ну, чи міг би на тій підставі раптом бути мир?  Чи є це вияв доброго сусідства? Микола І, Микола ІІ... А цілий період більшовицький? Це також було нищення українського народу.  Чому був Голодомор? Це був геноцид з метою не просто винищити людей, а винищити свідомих українців, які хотіли своєї держави, свого "я" - і їх винищували.

Чому забули вже про це? Чому люди не читають історії? Сьогоднішня війна - це не є щось таке, що раптом сталося і що приписують тепер Путіну. Путін - тільки один у ланцюгу довгої-довгої історії. 

Мені дуже прикро про це говорити. Але і сьогодні понад 80 відсотків росіян підтримують Путіна, тобто  підтримують імперську політику. Чи вони знають, що роблять? Чи ті люди свідомо, відповідально реагують? А чи засоби масової інформації формують і накидають їм певні способи думання?

Чим Україна провинилася супроти Росії? Хіба тим, що хоче бути собою. А Росія боїться, Росія свідома того, що якщо буде така волелюбна Українська Держава, то вона буде не те що протистояти, але - протисвідчити проти імперії. Імперія - це насильство, а демократія - це свобода. Отже, що вибираємо, - волю або смерть?

І важко сказати, чи колись будуть справді поважні, суттєві зміни в наших стосунках з Росією. Бо нічого не зміниться, доки там не прийде нормальна державна політика, не імперська, а нормальна. Тому це протистояння може тривати дуже-дуже довго.

 

- А воєнне протистояння? Воно закінчиться?

- Безумовно, що так. Воно мусить закінчитися. Воно не може тривати навіки. Але, як я казав, на жаль, поряд нас залишиться імперія. Мусимо бути цього свідомі повсякчас - існує Російська імперія, яка проявляє себе в агресивний спосіб - і щодо України, і щодо Грузії, і щодо інших держав, які не є частиною Росії, які Росія загарбала свого часу. І ми завжди маємо бути насторожі. Це показала історія.

І треба збудувати кордон, який чітко і ясно позначить: тут є ми, а ви - з другого боку, там робіть, що хочете. Якщо вони хочуть свою імперію, нехай. Але нехай нам не перешкоджають жити, нехай нам не роблять пакостей, нехай не вчиняють агресії, нехай не видумують якихось претензій, щоб зробити Україну частиною цієї імперії. Нехай нам лишать наш мир, спокій. А ми будемо будувати свою демократичну державу.

 

- І все ж таки, Блаженніший, чи маєте відчуття скорої перемоги? Що треба, щоб наша держава була успішною?

- Перемога. Я не знаю, коли це станеться, -  чи за тиждень, чи за місяць, чи за рік. Але я внутрішньо переконаний, що ми вистоїмо з Божою допомогою. Хоча маємо труднощі, зовнішні і внутрішні.

Але, як я казав, те протистояння нам послужило для об'єднання. Може, те протистояння, глупе саме по собі, допоможе нам бути нарешті собою, бути, як всі інші держави Європи. Подивіться, яка маленька Естонія, там 2 чи 3 мільйони людей. А нас - 45! Чому ж ми не маємо бути державою?..

Треба, щоб наш народ працював. Бо у нас, на жаль, ще є дуже багато залишків минулого Радянського Союзу -  корупція, політична незрілість, у нас немає політичної культури, у нас багато чого нема. Ми тільки вчимося бути державою, і нам треба дуже багато працювати над собою, серйозно працювати. І не дбати кожному лише про свою кишеню, але дбати про загальне благо - тоді всім нам буде добре. А є ще дуже багато людей у нас, які готові за гріш продати душу, на жаль. Багато з них це робить, продають себе за гріш. Але Бог дасть, може, що будемо крок за кроком це очищувати. Нам потрібне дуже солідне духовне очищення.

 

- Скажіть, наскільки важлива в нинішніх умовах консолідація Церкви? Чи не треба їй об'єднатися?

- Головним завданням Церкви є те, щоб люди були справжніми громадянами, віруючими громадянами, щоб розуміли, що є людина - твір Божий, є сім'я, є громада, є народ. Це не випадок, це Божий порядок. Господь Бог утворив це все, щоб так воно виглядало. І нормальні народи живуть у власних державах. Власна держава - це наше право, це частина нашого нормального християнського церковного життя.

І в тій державі Церква повинна старатися виховувати людей, свідомих своєї власної гідності і гідності всіх інших громадян. Ісус Христос сказав, яка найважливіша заповідь, - любити Бога всіма силами і любити ближнього як самого себе. Коли я шаную себе як Божій твір, як Божу дитину, то я тим самим наставлений шанувати кожну іншу людину в моїй державі, хто б вона не була. Бо вона так само, як і я, є Божа дитина. І тому любити ближнього як самого себе не є щось надзвичайне. Отже, Церква має виховувати людей бути людьми, а люди творять громаду, нормальну державну громаду, яка нам потрібна.

От я наведу приклад. Ми не маємо великої пошани до багатьох політиків у нашій державі, тому що вони погано поводяться. Але треба пам'ятати, що бути політиком, служити своєму народові  є одним з найбільш шляхетних занять, яке може бути. Бути політиком - це щось дуже гарне, дуже достойне, якщо людина розуміє, що це значить. Отже, Церква ставить нам перед очі приклад політика, людини, яка служить, яка навіть жертвує задля суспільного загального добра. Це дуже важливо. Церква тут відіграє надзвичайно важливу роль.

Щодо об'єднання. Ісус Христос створив одну Церкву - не багато, одну. Ми, люди, - в Україні і поза Україною, - її поділили. Тому є дуже багато різних конфесій, навіть християнських, але це не по волі Божій. Воля Божа є, щоби була одна Церква. Але вона має бути Божа Церква - не політична структура, не політична інституція, а Божа інституція. І ми зобов'язані працювати в тому напрямі.

Ми Церкву поділили і цим самим себе зробили поганими християнами. Якби ми були справді стовідсотковими християнами, то ми би дбали, щоб Церква була одна, незалежно від всіх політичних обставин. І щоб, будучи одною, вона зберігала духовну єдність, ту властиву дуже-дуже суттєву єдність. Ми сьогодні мусимо боротися за це. Не йдеться, чи хочемо, чи не хочемо. Тут нема вибору. Якщо хочеш виконувати Божу волю, працюй, щоби Церква була одна.

Але, хоча ми і поділені, на жаль, - є протестанти, є католики, є православні, - мусимо всі наші зусилля задіяти, щоб піднести духовний рівень - і тоді шукати тої внутрішньої єдності.

 

- Щиро дякую вам, Блаженніший, за розмову.

Валентина Пащенко, Київ,

сайт УГКЦ


13.08.2014 840 3
Коментарі (3)

Alex N 2014.08.14, 12:54
Файний унiат, замiсть того, щоб закликати до миру, вiн каже :"Усі мають воювати" !!!
Георгий Степанов 2014.08.16, 19:55
Поза-вчора небайдужими громадянами нашого міста за оперативною інформацією були затримані два волонтери які збирали грошові кошти від Івано-Франківської самооборони для відправки на схід нашим хлопцям які відстоюють честь України, ці особи один представився позивний "Вампір" другий відмовився представлятися, після проведеної з ними бесіди виявилося що ці молоді люди на "широку ногу" тратять зібрані кошти які мали б іти на допомогу нашим воїнам ... після цього було повідомлено координатора області самооборони позивний "шашлик" Наваляний Ярослав Ігорович і його заступника позивний "тихий" Лоп'янецький Юрій Михайлович але не дивлячись на всю серйозність ситуації, їх м'яко кажучи не здивував факт крадіжки їхніми товаришами грошей в сумі 980 грн. та 30 (штук) поповнень на мтс, керівництво самооборони всіляко пробувало замнути дану ситуацію, переходячи від прохань до погроз у випадку розголошення цієї інформації, мотивуючи це тим що зі своїми підлеглими вони поступлять по всій строгості закону і передадуть їх правохоронним органам. Після даної ситуації того ж вечора ми власне вирішили перевірити, що трапилося зі злодіями і де вони знаходяться зараз але як виявилося в ОДА (тимчасовий дисклокаційний пункт самооборони) злодіїв просто відпустили і всіх хто перебував в ОДА "проконсультували" що якщо будуть запитувати то таких людей з такими позивними в самообороні ніколи не було. Небайдужі громадяни міста Івано-Франківська вимагають від структури яка називає себе "Самообороною" пояснень про непершоразовий факт зникнення грошових коштів громадян!!!
Irena Babych 2014.08.18, 16:18
Кого закликати до миру?Путіна?Гіркіна?Захищати свій край це не заклик до війни, це право і обов`язок громадянина.До чого тут уніат?Хіба не московські попи підтримали ватників і в анексії Криму і в агресії проти України.
10.05.2022
Тетяна Дармограй

Чимало українців, які наразі у відносній безпеці, відчувають провину, що можуть жити звичним життям. Зокрема, у них нерідко виникає так званий «синдром вцілілого».

963
28.04.2022
Тетяна Дармограй

Фіртка поспілкувалась з психологинею Оленою Коструб про те, як упоратися з втратою близької людини, як підтримати того, хто переживає втрату та чого робити не потрібно.    

1971
19.04.2022
Алла Павлуцька

Що таке війна для психіки, як уникнути конфліктів у команді, якщо ти волонтер? Як волонтерити, щоб не вигоріти передчасно? Як говорити з дітьми про війну та заспокоювати їх? Вправи, які допоможуть під час паніки в укритті та вдома, про синдром “провини вцілілого” та інша корисна інформація від психологині та коуч-менторки.

2843
15.04.2022
Уляна Мокринчук

Фіртка продовжує публікувати історії людей, які особисто пережили жахіття війни та переїхали з місць, які постраждали від воєнних дій, на Івано-Франківщину або перебувають тут транзитом.

3481
08.04.2022
о. Володимир Лукашевський

Війна торкається абсолютно кожного. З чим найчастіше сьогодні люди звертаються до лікаря та як побороти відчуття неспокою, говоримо з терапевтом Клініки св. Луки Лілією Федунців.

3683
07.04.2022
Мар’яна Цимбалюк

Голова Івано-Франківського обласного відділення Асоціації фахівців з нерухомості України розповів про те, що відбувалося з орендою житла на початку війни, чи стабілізувалися ціни, настільки комерційна нерухомість виросла в ціні у зв'язку з релокацією бізнесу і що слід очікувати на ринку нерухомості Прикарпаття найближчим часом.

6867 1

24 лютого Росія оголосила про початок так званої «спеціальної військової операції» в Україні. Кожній розважливій людині зрозуміло, що те, що відбувається в Україні, є повномасштабною війною. Однак, це не класична конвенційна війна (масові звірячі злочини проти мирного населення це підтверджують), в якій збройні сили однієї держави у відкритій конфронтації за нормами міжнародного права протистоять військовим силам іншої.

3867

Сьогодні кожен українець незалежно від своїх політичних, релігійних чи інших поглядів є солдатом української армії, що захищає свою країну від російсько-білоруських окупантів.

5681

Російський ліберал не може відчувати емпатію до українського народу, до його трагедії. Для нього душевні терзання російського мародера і вбивці куди важливіші і, головне, ближчі. Це таке осмислення власної нікчемності.

6816 1

Раз на рік Президент США звертається до країни з трибуни у Конгресі. State of the Union. Своєрідний звіт про стан речей в країні. Перші 20 хв (з 60) були про Україну. Овації стоячи кожну хвилину. Майже всі з українськими прапорцями.  

7636
18.04.2022

Аби уникнути харчових отруєнь чи гострих кишкових інфекцій, спеціалісти Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області рекомендують дотримуватись основних правил.

2473
28.03.2022

Вже незабаром в Івано-Франківську запрацюють анонсовані владою соціальні ринки. Тут всі охочі зможуть придбати продукти за нижчою, аніж у магазинах, ціною.

4738
25.03.2022

Харчуватися тут можуть як евакуйовані українці, так і місцеві мешканці громади.

5124
09.05.2022

Кожен охочий мав змогу доєднатися до молитви через трансляцію на інтернет-ресурсах Івано-Франківської Архієпархії УГКЦ та Архікатедрального собору.  

490
04.05.2022

Розмова між предстоятелями церков відбулась через відеозв'язок Zoom і тривала близько 40 хвилин. Патріарх Кирило під час розмови з протягом 20 хвилин, "читаючи з папірця", намагався переконати Папу Римського в доцільності війни росії проти України. 

955
25.04.2022

Православні християни вшановують пам'ять преподобного Василя Сповідника, єпископа Парійського. Наші пращури у молитвах до святого просили про надання сили та хоробрості, а також про позбавлення від хвороб. Що не можна і що  слід робити в цей день.

1825
07.04.2022

Християни східного обряду 7 квітня відзначають Благовіщення Пресвятої Богородиці – третє за значенням свято після Різдва та Великодня. Згідно віруваннями цього дня Діві Марії явився Архангел Гавриїл, який повідомив її про те, що вона стане матір'ю Ісуса Христа.  

3407
08.05.2022

Схиляємось перед матерями та батьками, які виростили мужніх патріотів, перед дітьми, які втратили батьків...

931
25.04.2022

У Франції офіційно оголосили переможця президентських виборів, другий тур яких відбувся у неділю 24 квітня.

1796
07.04.2022

Нагадаємо, що попри те, що ЗСУ фіксують численні обстріли українських земель, що ведуться з території Білорусії; дислокацію на білоруських землях російських окупантів, котрі вбивають, гвалтують та грабують цивільне населення в Україні Лукашенко цинічно заявляє, що Білорусь не є учасником війни.  

3703
05.04.2022

Метою законопроєкту є встановлення кримінальної відповідальності за пропаганду символіки військової агресії рф проти України та за порушення законів і звичаїв війни в частині використання військовими формуваннями держави-агресора цивільного населення окупованих територій в якості «живого щита».

3922 9
20.03.2022

За словами Володимира Зеленського, РНБО прийняла рішення призупинити будь-яку діяльність на території України низки партій, які мають зв’язки з росією.

5462